Οι Γερμανοί από το τέλος του β’ παγκόσμιου πολέμου μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 70, απέφευγαν συστηματικά να αναφερθούν στον Χίτλερ και στη ναζιστική περίοδο και όταν αναφέρονταν το έκαναν για να πουν «φτου κακά» κι ας μην το πίστευαν. Εξαίρεση αποτέλεσαν κάποιοι σπουδαίοι συγγραφείς και σκηνοθέτες κιν/φου που άσκησαν σκληρή κριτική για την περίοδο εκείνη του: «Ein Volk ein Reich ein Fuehrer». Αλλά η κριτική τους επεκτάθηκε και στο γερμανικό λαό που είτε σιωπούσε είτε συμμετείχε στα πρωτοφανή, για το ανθρώπινο είδος, εγκλήματα. Όταν ο χρόνος άρχισε να απαλύνει τη χαραγμένη από τη φρίκη μνήμη των ανθρώπων και οι Γερμανοί έγιναν πάλι αποδεκτοί στη διεθνή κοινότητα χωρίς εχθρότητες, τότε άρχισε στη Γερμανία μια προσπάθεια προσέγγισης του μελανού παρελθόντος τους για να επανεξετάσουν το θλιβερό φαινόμενο της ναζιστικής περιόδου. Αυτό βέβαια ήταν θετικό, στο μέτρο που θα αντιμετώπιζαν καταπρόσωπο την αλήθεια και θα μάθαιναν κάτι από αυτήν.
Δεν μπορώ να γνωρίζω τι πέτυχαν. Ίσως οι κοινωνιολόγοι που θα παρακολουθούσαν από κοντά τη γερμανική κοινωνία θα είχαν μια άποψη. Εκείνο που παρατηρώ εγώ εδώ και κάποια χρόνια, είναι ότι οι Γερμανοί, (ή κάποιοι εντεταλμένοι Γερμανοί) ασχολούνται συστηματικά με τον Χίτλερ και τη ναζιστική περίοδο, όχι για να κάνουν την εθνική τους ψυχανάλυση, αλλά για να μας φέρουν πιο κοντά τον Φύρερ τους και την περίοδο εκείνη, χρησιμοποιώντας μια επικοινωνιακή τακτική, που να δείχνει ότι οι ίδιοι δεν καίγονται για να μας τα πουν, ότι τα βλέπουν τάχα μου από απόσταση, αλλά ταυτόχρονα μας δίνουν τα στοιχεία που θέλουν εκείνοι, ώστε να μας κινήσουν το ενδιαφέρον και να μας καταστήσουν προσιτούς επικοινωνιακά, τους ναζί και τον Χίτλερ. Μετά …βλέπουμε. Βήμα-βήμα. Ελπίζω βέβαια ο τελικός τους στόχος τους να μην είναι η ανάδειξη κάποτε του Χίτλερ ως ισότιμου με τον…Αλέξανδρο το Μέγα…
Ένα δείγμα των όσων προανέφερα, είναι «Η ΜΕΓΑΛΗ ΑΝΤΟΛΦ ΧΙΤΛΕΡ ΕΚΘΕΣΗ ΣΤΟ ΒΕΡΟΛΙΝΟ». Μετέφρασα λοιπόν την είδηση και τις δηλώσεις των αρμοδίων επιμελητών του ιστορικού μουσείου του Βερολίνου, από την εφημερίδα «Hamburger Morgen Post» και μαζί με τα εμβόλιμα σχόλιά μου την παραθέτω πιο κάτω.
Δεν μπορώ να γνωρίζω τι πέτυχαν. Ίσως οι κοινωνιολόγοι που θα παρακολουθούσαν από κοντά τη γερμανική κοινωνία θα είχαν μια άποψη. Εκείνο που παρατηρώ εγώ εδώ και κάποια χρόνια, είναι ότι οι Γερμανοί, (ή κάποιοι εντεταλμένοι Γερμανοί) ασχολούνται συστηματικά με τον Χίτλερ και τη ναζιστική περίοδο, όχι για να κάνουν την εθνική τους ψυχανάλυση, αλλά για να μας φέρουν πιο κοντά τον Φύρερ τους και την περίοδο εκείνη, χρησιμοποιώντας μια επικοινωνιακή τακτική, που να δείχνει ότι οι ίδιοι δεν καίγονται για να μας τα πουν, ότι τα βλέπουν τάχα μου από απόσταση, αλλά ταυτόχρονα μας δίνουν τα στοιχεία που θέλουν εκείνοι, ώστε να μας κινήσουν το ενδιαφέρον και να μας καταστήσουν προσιτούς επικοινωνιακά, τους ναζί και τον Χίτλερ. Μετά …βλέπουμε. Βήμα-βήμα. Ελπίζω βέβαια ο τελικός τους στόχος τους να μην είναι η ανάδειξη κάποτε του Χίτλερ ως ισότιμου με τον…Αλέξανδρο το Μέγα…
Ένα δείγμα των όσων προανέφερα, είναι «Η ΜΕΓΑΛΗ ΑΝΤΟΛΦ ΧΙΤΛΕΡ ΕΚΘΕΣΗ ΣΤΟ ΒΕΡΟΛΙΝΟ». Μετέφρασα λοιπόν την είδηση και τις δηλώσεις των αρμοδίων επιμελητών του ιστορικού μουσείου του Βερολίνου, από την εφημερίδα «Hamburger Morgen Post» και μαζί με τα εμβόλιμα σχόλιά μου την παραθέτω πιο κάτω.
Η ΜΕΓΑΛΗ -ΑΝΤΟΛΦ ΧΙΤΛΕΡ- ΕΚΘΕΣΗ ΣΤΟ ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Για την προσωπικότητα του Αδόλφου Χίτλερ, δεν ειπώθηκαν ακόμα όλα,
δήλωσαν οι επιμελητές του ιστορικού μουσείου του Βερολίνου.
Για την προσωπικότητα του Αδόλφου Χίτλερ, δεν ειπώθηκαν ακόμα όλα,
δήλωσαν οι επιμελητές του ιστορικού μουσείου του Βερολίνου.
(Σημείωση δική μου: Αλήθεια; Έχετε να μας πείτε κάτι ακόμα που να μπορέσει να αλλάξει τη παγκόσμια κοινή γνώμη για τον Χίτλερ; Αν όχι, τότε γιατί κουράζεστε;)
Το όνομά του, (λένε πάντα οι επιμελητές) αναφέρεται για το πιο μελανό κεφάλαιο της γερμανικής ιστορίας.
(Σημείωση δική μου: Τι θα πει αναφέρεται;;; Δεν είναι και στην πραγματικότητα ΤΟ μελανό κεφάλαιο όχι μόνο της γερμανικής αλλά γενικά της ιστορίας;)
Τώρα, το ιστορικό γερμανικό μουσείο, παρουσιάζει, (λένε οι επιμελητές του) «Τον άνθρωπο Χίτλερ και τη σχέση του με τους Γερμανούς».
(Σημ. δική μου: Λέτε να ήταν δύσκολη αυτή η σχέση;;)
Στην έκθεση αυτή, «Ο Χίτλερ, η γερμανική κοινωνία και το έγκλημα» πρέπει να εξηγηθεί το γιατί ο Χίτλερ γοήτευσε τόσο πολύ τους Γερμανούς, μας λέει μία από τις επιμελήτριες του μουσείου, η Σιμόνε Ερπελ. (Σημ. δική μου: Μα τα ευκόλως εννοούμενα….) Ανάμεσα στα εκθέματα, υπάρχουν προτομές του Χίτλερ,
(Σημ. δική μου: Ε, να συνηθίζουμε τη σταδιακή του αποκατάσταση….) φωτογραφικά λευκώματα, προπαγανδιστικό υλικό, ζωγραφική. Μια τέτοια έκθεση για τη ναζιστική περίοδο δεν έχει ξαναγίνει ποτέ στο παρελθόν.
(Σημ.Δική μου: Ε, από δω και μπρός ξέρετε το δρόμο…) Πριν από 6 χρόνια, υπήρχε ένα εκθεσιακό σχέδιο, στο σπουδαιότερο μουσείο ιστορίας της Γερμανίας , υπό τον τίτλο: «Χίτλερ και η εθνικοσοσιαλιστική κυβέρνηση», αλλά απορρίφθηκε, επειδή το σχέδιο αυτό ήταν πολύ προσωποποιημένο.
(Εννοεί στον Χίτλερ. Ενώ στην τωρινή έκθεση ε; ούτε κουβέντα για τον Φύρερ… Μόνο ο τίτλος της έκθεσης φέρει τ’ όνομά του!! Σα να βάζετε το δάχτυλο μπροστά στο πρόσωπο για να μη φαίνεστε..)
Στα εκθέματα της τωρινής έκθεσης, δεν υπάρχει π.χ. μια γνήσια στολή του Αδόλφου Χίτλερ. Μια τέτοια στολή είναι αποθηκευμένη στο κρατικό μουσείο της Μόσχας. Αλλά δεν έγινε συζήτηση για δανεισμό της στολής, συνέχισε η επιμελήτρια, «Γιατί κάτι που φόρεσε ο Χίτλερ και μάλιστα δυο φορές, θα μπορούσε να γίνει ένα φετίχ».
(Μπα; Για ποιους θα γινόταν φετίχ η στολή του Χίτλερ κοπέλα μου; Μήπως δεν πάψατε ποτέ να είστε καταγοητευμένοι;)
Η έκθεση λοιπόν αυτή, θέλει να φέρει τους επισκέπτες στη θέση να δημιουργήσουν τη δική τους εικόνα για τον Φύρερ , κατέληξε η επιμελήτρια του μουσείου.
Στα εκθέματα της τωρινής έκθεσης, δεν υπάρχει π.χ. μια γνήσια στολή του Αδόλφου Χίτλερ. Μια τέτοια στολή είναι αποθηκευμένη στο κρατικό μουσείο της Μόσχας. Αλλά δεν έγινε συζήτηση για δανεισμό της στολής, συνέχισε η επιμελήτρια, «Γιατί κάτι που φόρεσε ο Χίτλερ και μάλιστα δυο φορές, θα μπορούσε να γίνει ένα φετίχ».
(Μπα; Για ποιους θα γινόταν φετίχ η στολή του Χίτλερ κοπέλα μου; Μήπως δεν πάψατε ποτέ να είστε καταγοητευμένοι;)
Η έκθεση λοιπόν αυτή, θέλει να φέρει τους επισκέπτες στη θέση να δημιουργήσουν τη δική τους εικόνα για τον Φύρερ , κατέληξε η επιμελήτρια του μουσείου.
(Σημ. δική μου: Την εικόνα στον επισκέπτη θα την υποβάλλουν τα επιλεγμένα εκθέματα. Αν δε, ο επισκέπτης δεν γνωρίζει και πολλά πράγματα για την εποχή εκείνη, τότε είναι βέβαιο ότι η εικόνα του επισκέπτη για τον Χίτλερ θα είναι αυτή που θα θέλουν οι οργανωτές της έκθεσης…)
Και συνεχίζει η επιμελήτρια Σιμόνε ΄Ερπελ: «Από την αρχή ήταν ξεκάθαρο ότι μια βιογραφικού τύπου έκθεση δεν θα μπορούσε να γίνει. (Σημ. δική μου : Μια βιογραφική έκθεση για τον σφαγέα και βρυκόλακα της μνήμης της ανθρωπότητας, θα ήταν βέβαια… άκομψη επικοινωνιακά αγαπητή Σιμόνε. Άλλωστε κι εσείς φοβάστε, για την εικόνα σας, μήπως σας καταλογίσουν ότι το παρακάνατε... Είπαμε. Σιγά σιγά θα περάσετε τα μηνύματά σας...)
Γι αυτό η έκθεση αυτή αφορά περισσότερο στην ιστορία της κοινωνίας του εθνικοσοσιαλισμού. Το ενδιαφέρον εδώ είναι η ανταπόδοση λόγου από τον Χίτλερ και τους Γερμανούς.
( Σημ. δική μου: Δηλαδή ο Χίτλερ και οι Γερμανοί μέσω της έκθεσης θα μας…εκθέσουν τα δίκια τους;;;)
Το ζήτημα της αρχικής ισχύος του Χίτλερ δεν θα δαιμονοποιείται πλέον.»
(Σημ. δική μου: Θα πρέπει να έχετε υπ’ όψη σας κ.κ .οργανωτές της ΜΕΓΑΛΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ-ΑΝΤΟΛΦ ΧΙΤΛΕΡ -ΤΟΥ ΒΕΡΟΛΙΝΟΥ, ότι με τέτοιου είδους εκθέσεις, η μνήμη της ιστορίας δεν αρκείται μόνο στα όσα εσείς έχετε επιλέξει να εκθέσετε, αλλά ξεδιπλώνει κι άλλα πολλά, που δεν εκθέσατε, που δεν είπατε, που δεν θέλετε ενδεχομένως να ακούτε…..αλλά που στοιχειώνουν την ιστορία και τη μνήμη).
Η έκθεση θα παραμείνει ανοιχτή από τις 15 Οκτωβρίου έως 06 Φεβρουαρίου 2011.
(Κάντε μερικές οικονομίες μέχρι το Φλεβάρη , για να πάτε στην έκθεση! Φροντίστε να μη σας λείψει ένα τέτοιο γεγονός…)
Και συνεχίζει η επιμελήτρια Σιμόνε ΄Ερπελ: «Από την αρχή ήταν ξεκάθαρο ότι μια βιογραφικού τύπου έκθεση δεν θα μπορούσε να γίνει. (Σημ. δική μου : Μια βιογραφική έκθεση για τον σφαγέα και βρυκόλακα της μνήμης της ανθρωπότητας, θα ήταν βέβαια… άκομψη επικοινωνιακά αγαπητή Σιμόνε. Άλλωστε κι εσείς φοβάστε, για την εικόνα σας, μήπως σας καταλογίσουν ότι το παρακάνατε... Είπαμε. Σιγά σιγά θα περάσετε τα μηνύματά σας...)
Γι αυτό η έκθεση αυτή αφορά περισσότερο στην ιστορία της κοινωνίας του εθνικοσοσιαλισμού. Το ενδιαφέρον εδώ είναι η ανταπόδοση λόγου από τον Χίτλερ και τους Γερμανούς.
( Σημ. δική μου: Δηλαδή ο Χίτλερ και οι Γερμανοί μέσω της έκθεσης θα μας…εκθέσουν τα δίκια τους;;;)
Το ζήτημα της αρχικής ισχύος του Χίτλερ δεν θα δαιμονοποιείται πλέον.»
(Σημ. δική μου: Θα πρέπει να έχετε υπ’ όψη σας κ.κ .οργανωτές της ΜΕΓΑΛΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ-ΑΝΤΟΛΦ ΧΙΤΛΕΡ -ΤΟΥ ΒΕΡΟΛΙΝΟΥ, ότι με τέτοιου είδους εκθέσεις, η μνήμη της ιστορίας δεν αρκείται μόνο στα όσα εσείς έχετε επιλέξει να εκθέσετε, αλλά ξεδιπλώνει κι άλλα πολλά, που δεν εκθέσατε, που δεν είπατε, που δεν θέλετε ενδεχομένως να ακούτε…..αλλά που στοιχειώνουν την ιστορία και τη μνήμη).
Η έκθεση θα παραμείνει ανοιχτή από τις 15 Οκτωβρίου έως 06 Φεβρουαρίου 2011.
(Κάντε μερικές οικονομίες μέχρι το Φλεβάρη , για να πάτε στην έκθεση! Φροντίστε να μη σας λείψει ένα τέτοιο γεγονός…)
10 σχόλια:
Ίσως ... Όσο πιο οικογένειακή την εικόνα, λιγότερο την φοβισουμε.
Τι θα δούμε, φίλε μου; Τι μας περιμένει;
@Βερόνικα
Καλή μου φίλη, το αυγό του φιδιού, αναζητεί τώρα άλλους τρόπους για να επωασθεί...
Φιλιά από την Αθήνα
@ΠΡΟΣ ΤΕΜΑΧΙΣΤΗ
Φίλε μου η ανάρτηση αυτή είναι αφιερωμένη σε σένα με την εξής έννοια: "Αυτή την είδηση που την "έφαγαν όλοι" σα να ήταν κάτι το απολύτως φυσιολογικό, το ιστολόγιο αυτό , διέκρινε πίσω από αυτή την έκθεση τις προθέσεις και τις σχολίασε, νομίζω αρκούντως...
Αγαπητέ Φαίδωνα, συγχαρητήρια. Στην εποχή του ιστορικού στρογγυλέματος εσείς τολμάτε και τα λέτε έξω από τα δόντια, όπως ακριβώς πρέπει και με την δέουσα ειρωνεία. Οι φίλοι και συνεταίροι μας Γερμανοί αλλά και όλοι όσοι συμμαχούν μαζί τους στην προσπάθεια να εξοικειωθούμε σε δικαιωτικού τύπου δήθεν αποστασιοποιημένες εκθέσεις, ξεχνούν ότι τα σύμβολα του ναζισμού, όπως και του σταλινισμού που με τόσο πάθος υπερασπίστηκε η «συντρόφισσα» Αλέκα, έχουν καταγραφεί στο παγκόσμιο συλλογικό ασυνείδητο ως σύμβολα ενός τεράστιου και διαρκούς εγκλήματος εις βάρος της ανθρωπότητας αλλά και της έννοιας της αξιοπρέπειας της ανθρώπινης ύπαρξης. Το αυγό του φιδιού επωάζεται στο ιστορικά και πολιτικά «κομψό»… στο correct που πλασάρεται ως ηθικό και δημοκρατικό ή ακόμη και ως επιστημονικό ή καλλιτεχνικό. Ο μακελάρης μιας ολόκληρης ανθρωπότητας μπορεί να γοητεύει τους Γερμανούς που ακόμη δεν μπορούν να ξεπεράσουν τα κόμπλεξ τους, στο χέρι μας όμως των λαών είναι να κρατούμε, μέσω της ιστορικής αλήθειας και της μαρτυρίας, άσβεστη τη μνήμη. Όχι το μίσος, τη μνήμη. Διότι η μνήμη και η ιστορική αλήθεια ελευθερώνει από την πιθανότητα επανάληψης τέτοιων ολέθρων όπως αυτών που προκάλεσε η χιτλερική θηριωδία και ο ίδιος ο Χίτλερ. Ευκαιρία είναι για τους δασκάλους μας ο εορτασμός της εθνικής επετείου της 28ης Οκτωβρίου, να μιλήσουν για τα ιδεώδη τα οποία παρακίνησαν τον λαό μας να πολεμήσει και να αντισταθεί.
@Big Mama
Πολύ σωστά: Η μνήμη όχι το μίσος. Η ιστορία λοιπόν είναι η μνήμη μας Big Mama που θα πρέπει να την γνωρίζουμε, όχι μόνο για να μην πέφτουμε θύματα ύπουλης προπαγάνδας, που στοχεύει στην αποκατάσταση εγκληματιών και ένοχων χωρών, αλλά και επειδή, γνωρίζοντας ιστορία αναπτύσσουμε την κρίση μας και μια άλλου είδους εποπτεία στην πολιτική και στην ίδια τη ζωή.
Καλό είναι που σχολιάζουμε εδώ και τις ξένες χώρες όπως κάνουν αυτές για μας. Για τα δικά τους τραύματα και μειονεκτήματα. Όχι μόνο να ομφαλοσκοπούμε. Αναγκαία η κριτική για την Ελλάδα αλλά υπάρχουν και οι άλλοι που συχνά μας ενοχλούν όπως κι εμείς ενοχλούμε εκείνους.
Γι αυτό απολαμβάνω στο ιστολόγιο αυτό την ποικιλία των θεμάτων και το ενδιαφέρον που προκαλούν.
"Ο Παράξενος"
Eιναι σημαντικο να μπορουμε να διακρινουμε μεσα απο τετοια γεγονοτα ποιος ειναι ο στοχος..να μπορουμε να δουμε και να καταλαβουμε οχι το ειδωλο στον καθρεπτη..αλλα τι κρυβεται πισω απο αυτον..Ειναι πασηφανες οτι μερικοι γερμανοι και μη προσπαθουν να αναβιωσουν μεσα απο τετοια γεγονοτα την φιλοσοφια του δικου τους Φυρερ οπως ξεκινησε τοτε δηλαδη την δημιουργια μιας μεγαλης Ευρωπης (και αυτο ηταν το τυρι στην φακα) μεσα ομως απο την δημιουργια μιας μεγαλης Γερμανιας.Δεν ειναι ψεμα πτι πολοι νοσταλγοι του Χιτλερ εχουν προσπαθησει κατα καιρους και θα προσπαθησουν και στο μελλον την δημιουργια του τεταρτου ραιχ..η εκθεση λοιπον που ξεκινησε εχει σαν σκοπο αυτο και μονον την αναβιωση μιας εθνικιστικης μεγαλης Γερμανιας εδω φαινεται καθαρα και το imperium που κουβαλανε οι Γερμανοι σαν λαος στο DNA τους..δεν τυχαια η ρηση "deuchland uber alles" ενα imperium λοιπον που εχει ηδη ξεκινησει η Μερκελ προσπαθωντας να καθιερωσει την Γερμανια σαν κυριαρχο κρατος στην Ε.Ε μεσα απο την οικομικη και την πολιτικη δυναμη κι ετσι προσπαθει να διαμορφωσει τετελεσμενα γεγονοτα..αυτο που απομενει σε μας ειναι να αποτρεψουμε να εκολαφθει το αυγο του φιδιου..σαν Ελληνες..αλλα και σαν ενωμενη Ευρωπη
@ O Παράξενος
Σωστά το επισημαίνεις Παράξενε. Η ομφαλοσκόπηση μας αφήνει να βολοδέρνουμε στη μιζέρια, στη μούχλα και στην ανακύκλωση των ίδιων και των ίδιων. Η εξωστρέφεια είναι απαραίτητη απελευθέρωση από όλα αυτά. Όταν κοιτάμε, διαπιστώνουμε και κρίνουμε τα θετικά και τα αρνητικά των άλλων, θα ξέρουμε που πατάμε κι εμείς αφ' ενός, αλλά θα κρίνουμε με τον πιο σωστό τρόπο τα δικά μας, έχοντας συγκριτικά μεγέθη.
@ΝΟSTOS
Αγαπητέ μου Γιάννη, με το σχόλιό σου κάλυψες όλες τις προθέσεις που κρύβονται πίσω από την πολιτική και τις επικοινωνιακές τακτικές των Γερμανών.Ο τρόπος για να έχουμε λόγο και να μπορούμε μαζί με άλλες χώρες να ανακόψουμε την νέα πορεία της Γερμανίας προς το νέο ολοκληρωτισμό του οικονομικού πια, Δ' Ράιχ, είναι ένας: Η οικονομική μας ισχυροποίηση και το οριστικό μας διαζύγιο από την πολιτική του Καραγκιόζη. Όσο είμαστε αδύναμοι οικονομικά, άλλοι θα μας επιβάλλουν τους όρους τους, συνεπώς και τα...οράματα τους και τα όσα λέμε εμείς, θα έχουν την ισχύ του καπνού ενός τσιγάρου....
Συμφωνω μαζι σου αγαπητε φιλε Φαιδωνα οτι μεσα απο την οικονομικη μας ισχυροποιηση θα ελθει και η απεξαρτηση απο τα μεγαλα ισχυρα κεντρα αποφασεων..ομως εδω ο πολιτικος κοσμος της χωρας ειχε αλλη αποψη..και οταν λεω πολιτικος κοσμος εννοω την συλογικη ευθυνη οσων κατα καιρους εχουν κυβερνησει τουτη τη χωρα.Ειμαι ανθρωπος που συνηθως δεν κρινω τα κοματα αλλα τις προθεσεις τους.
Ειναι αληθεια ομως οτι σε μια χωρα οπου τελει υπο οικονομικη κατοχη και εχει υποθηκευσει το μελλον της σε οικονομικα συμφεροντα οι λυσεις ειναι ελαχιστες..σαν μια τετοια λυση ενδεχομενως θα ηταν να κοψουμε τον ομφαλιο λωρο που μας δενει με τα συμφεροντα αυτα...το παραδειγμα της Αργεντινης ας μας προβληματισει λιγο..
Δημοσίευση σχολίου